Statut prawny
Spis treści
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
Rozdział III
Organy przedszkola
Rozdział IV
Organizacja przedszkola
Rozdział V
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników przedszkola
Rozdział VI
Zasady rekrutacji
Rozdział VII
Prawa i obowiązki dzieci
Rozdział VIII
Prawa i obowiązki rodziców
Rozdział IX
Gospodarka finansowa
Rozdział X
Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Przedszkole używa nazwy: Publiczne Przedszkole Nr 2 im. „Misia Uszatka”
2. Siedziba przedszkola: Strzegom, ul. Mickiewicza 2 A.
3. Organem prowadzącym jest Gmina Strzegom
4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu
5. Przedszkole używa nazwy w pełnym brzmieniu na pieczęciach:
PUBLICZNE P RZEDSZKOLE NR 2 im. „MISIA USZATKA”
ul. Mickiewicza 2A, 58-150 Strzegom
NIP : 884-27-27-758 REGON :021414194 tel.: 74 649 12 40
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
1. Przedszkole pełni funkcję wychowawczą, opiekuńczą i dydaktyczną
2. Cele przedszkola są następujące:
-
wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
-
umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
-
sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
-
współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
§ 3
1. Przedszkole realizuje wynikające z powyższych celów następujące zadania:
-
zapewnia opiekę i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
-
uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka, zapewnia równe szanse, umacnia wiarę we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
-
stwarza warunki do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
-
rozwija wrażliwość moralną,
-
kształtuje umiejętności obserwacji otaczającego świata,
-
rozbudza ciekawość poznawczą, zachęca do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
-
przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, doprowadza do osiągnięcia przez nie szkolnej dojrzałości,
-
podejmuje działania na rzecz poprawy statusu społecznego dzieci pochodzących z różnych środowisk,
-
organizuje proces edukacyjny tak, aby wszystkie dzieci poznały przynajmniej podstawy programowe,
-
przekazuje rzetelną i obiektywną informację o postępach dziecka jego rodzicom,
-
przygotowuje dzieci do pokonania stresu, trudności i współzawodnictwa w życiu,
-
proponuje dzieciom formy aktywnego, twórczego i interesującego spędzania wolnego czasu w przedszkolu,
-
kształtuje umiejętności społeczne, poczucie solidarności i pomagania sobie nawzajem,
-
prowadzi działalność diagnostyczną dotyczącą rozwoju wychowanka,
-
prowadzi działalność innowacyjną i eksperymentalną w zakresie organizacji,metod pracy i programów,
-
współpracuje z poradnią psychologiczno- pedagogiczną w celu udzielenia dziecku pomocy w formie: a) indywidualnej pracy z dzieckiem, b) kontaktu z rodziną dziecka, c) kontaktu z poradnią psychologiczno- pedagogiczną oraz innymi poradniami,
2. Przedszkole realizuje zadania wspomagając indywidualny rozwój dziecka wspierając rodzinę w wychowaniu i przygotowaniu go do nauki w szkole poprzez:
-
kształtowanie u dzieci czynnej postawy wobec własnego zdrowia, bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej,
-
budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
-
pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
-
informowanie na bieżąco o postępach dziecka,
-
wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystywaniem jego własnej inicjatywy w różnych dziedzinach aktywności,
-
nabywanie przez dzieci kompetencji językowych, w tym nabywanie umiejętności określania i czytania symboli graficznych,
-
integrowanie treści edukacyjnych,
-
prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanków poprzez prowadzenie obserwacji oraz prace z dziećmi z uwzględnieniem opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
3. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku oraz zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
-
każda grupa wiekowa powierzona jest opiece jednej lub dwóch nauczycielek,
-
w grupie najmłodszej zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczycielki, która pomaga w sprawowaniu opieki,
-
podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z testowanym sprzętem dostosowywanym do potrzeb i możliwości dzieci,
-
w trakcie zajęć poza terenem przedszkola ( spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo na każde 10 dzieci- jedna osoba dorosła
-
każde wyjście poza teren przedszkola powinno być wpisane do zeszytu ewidencji spacerów i wycieczek,a wycieczki poza miejscowość w której znajduje się przedszkole muszą być udokumentowane kartą wycieczki i zgłoszone dyrektorowi oraz rodzicom dzieci z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem,
-
dziecko do przedszkola jest przyprowadzane i odbierane przez rodziców ( prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecka. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważniona przez nich osobę
-
upoważnienia do odbioru dzieci, rodzice bądź opiekunowie składają w formie pisemnej w chwili przyjęcia dziecka do przedszkola,
-
nauczyciele zobowiązani są do zwracania szczególnej uwagi na bezpieczeństwo dzieci odbieranych z przedszkola,tak aby dziecko oddane było pod opiekę tylko osobom upoważnionym,
-
wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola,w razie potrzeby zawiadomić o fakcie dyrektora przedszkola.
-
przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za życie,zdrowie i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed wejściem na teren przedszkola, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi w szatni ,na placu zabaw lub posesji przedszkolnej,
-
nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku,gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa( osoba pod wpływem alkoholu,środków odurzających)
-
o wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.
-
w wypadku gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny zamknięcia,nauczycielka zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
-
w przypadku braku kontaktu z rodzicami,nauczycielka oczekuje z dzieckiem w przedszkolu 1 godz ,po upływie tego czasu powiadamia policję.
-
Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądu.
§ 4
1. W przedszkolu organizowana jest pomoc pedagogiczno-psychologiczna zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W ramach organizowania pomocy pedagogiczno-psychologicznej zatrudnieni są dodatkowo nauczyciele specjaliści posiadający kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela m. in logopedy, terapeuty, psychologa.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności,
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) ze szczególnych uzdolnień
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
6) z zaburzeń komunikacji językowej,
7) z choroby przewlekłej,
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
9) z niepowodzeń edukacyjnych,
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu, rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
6. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, udzielają wychowankom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej "specjalistami".
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami wychowanków;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej "poradniami";
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, jest udzielana z inicjatywy:
1) wychowanka,
2) rodziców wychowanka,
3) dyrektora przedszkola,
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z wychowankiem,
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania,
-
poradni,
-
asystenta edukacji romskiej,
8) pomocy nauczyciela,
9) pracownika socjalnego,
10) asystenta rodziny,
11) kuratora sądowego.
9. W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć specjalistycznych; korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
3) porad i konsultacji.
10. W przedszkolu, pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
11. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców wychowanka.
12. Do zadań logopedy w przedszkolu, należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy wychowanków;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla wychowanków i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Ma ono na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
14.Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzonych wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 5
1 Organami Przedszkola są:
-
dyrektor przedszkola
-
rada pedagogiczna
-
rada rodziców
-
Rada pedagogiczna, rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 6
Dyrektor Przedszkola
-
do podstawowych obowiązków dyrektora przedszkola należą obowiązki określone w przepisie art. 39 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. 2004, poz. 256, nr 2572 z późn. zm. )
-
w wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z radą pedagogiczną i radą rodziców.
§ 7
Rada Pedagogiczna
-
jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki,
-
w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu,
-
zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności,
-
rada pedagogiczna przejmuje zadania rady przedszkola, jeśli taka nie została powołana,
-
kompetencje rady pedagogicznej określa ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. 2004, poz. 256, nr 2572 z późn. zm. ).
§ 8
Rada Rodziców
-
jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola,
-
skład i tryb wyboru do rady rodziców określa art. 53 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. 2004, poz. 256, nr 2572 z późn. zm. ),
-
zasady pracy rady rodziców określa regulamin jej działalności.
§ 9
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w duchu wzajemnego poszanowania i tolerancji.
3. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor przedszkola, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
4. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
-
dyskusja- wymiana myśli na określony temat, wspólne rozpatrywanie, omawianie zagadnień, rozważanie wszelkich ,,za” i ,,przeciw”, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie,
-
negocjacje- wymiana poglądów, prowadzenie rozmów w celu osiągnięcia porozumienia,
-
kompromis- ugoda, polubowne załatwienie sporu w drodze wzajemnych ustępstw, także odstępstwo od zasady,
-
zebranie rady pedagogicznej,
-
zebranie rodziców,
-
konsultacje ze związkami zawodowymi,
-
głosowanie: tajne, jawne.
5. Tryb rozwiązywania sporów:
-
spór między członkami rady pedagogicznej rozstrzyga przewodniczący rady lub rada na swoim posiedzeniu,
-
spór między pracownikami rozstrzyga dyrektor placówki,
-
spór między radą rodziców a radą pedagogiczną rozstrzyga dyrektor placówki lub komisja powołana przez dyrektora, w skład której wchodzą po 2 osoby z innych organizacji nie biorących udziału w sporze,
-
spór między dyrektorem a radą pedagogiczną lub dyrektorem a radą rodziców rozstrzyga organ prowadzący.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 10
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
§ 11
1. Praca wychowawczo- dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczycieli a następnie dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola.
2. Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego. Program ten po uzyskaniu pozytywnej opinii wybranego nauczyciela zostaje dopuszczony przez dyrektora i umieszczony w Zestawie Programów Wychowania Przedszkolnego.
§ 12
1 Godzina zajęć nauczyciela w przedszkolu trwa 60 minut.
2. W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe:
3. Prowadzone zajęcia dodatkowe dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i czas ich trwania wynosi:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 15 minut,
-
z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut
4. Przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii,w tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
5. Dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe, które odbywają się w przedszkolu, są pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć, natomiast pozostałe dzieci mają w tym czasie zapewnioną opiekę nauczyciela oraz biorą udział w organizowanych przez niego zabawach i zajęciach.
6. Przedszkole gwarantuje dostęp do zajęć dodatkowych dla wszystkich dzieci,
7. Organizacja i terminy zajęć dodatkowych uwzględniają ramowy rozkład dnia i ustalane są przez dyrektora placówki.
8. Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć tzw. dodatkowych może:
1) powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami,
2) zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnego typu zajęć,
3) podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć (nie zwalnia to dyrektora przedszkola z obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i opieki nad nimi).
9. Wszystkie powyższe formy organizacji zajęć tzw. dodatkowych muszą być finansowane z budżetu przedszkola i nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
10. Zajęcia dodatkowe prowadzone w przedszkolu dokumentowane są zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 13
1. Przedszkole jest wielooddziałowe.
2. W przedszkolu tworzy się oddziały uwzględniając oczekiwania rodziców:
-
na czas realizacji podstaw programowych, oddziały czynne 5 godzin dziennie,
-
oddziały czynne powyżej 5 godzin dziennie.
3. Liczba oddziałów uzależniona jest od ilości dzieci przyjętych do przedszkola, nie może być większa niż 5-6 grup.
§ 14
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
§ 15
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów).
2. Ramowy rozkład dnia zawiera:
1) godziny pracy przedszkola,
2) godziny pracy poszczególnych oddziałów,
3) godziny posiłków,
4) harmonogram zajęć dodatkowych realizowanych na życzenie rodziców .
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań
4. Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
-
proporcje czasowe pomiędzy formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci,
-
potrzeby odpoczynku w zależności od wieku dziecka,
3) potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody
4) godziny posiłków
§ 16
1. Przedszkole jest czynne w zależności od potrzeb rodziców od godz. 6.00 – 16.30.
2. Organ prowadzący Przedszkole na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej ustala:
1) dzienny czas pracy przedszkola w danym roku szkolnym z uwzględnieniem potrzeb rodziców,
2) czas realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, który nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie przy czym:
a) co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
b) co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, w lesie itp. ( organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, ogrodnicze itd.),
c) najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
d) pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne),
3 Podstawa Programowa realizowana jest od godziny 8.00 do 13.00
4. Zapisy dzieci na pobyt w Przedszkolu w okresie miesięcy wakacyjnych prowadzone są
do 31 maja każdego roku.
5. Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez Przedszkole z uwzględnieniem bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala w drodze uchwały organ prowadzący.
6. Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym ustala zasady korzystania i odpłatności za żywienie dla dzieci oraz pracowników Przedszkola.
?ROZDZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA
§ 17
1. W przedszkolu zatrudnia się pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 18
-
Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do Przedszkola.
§ 19
-
Nauczyciel realizuje zadania określone w ustawach: Karta Nauczyciela i o systemie oświaty, a w szczególności:
-
otacza indywidualną opieką każdego wychowanków, utrzymuje kontakt z ich rodzinami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci , ustala formy pomocy w działaniach wychowawczych, włącza rodziców w działalność Przedszkola:
-
współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych,
-
uwzględnia prawo rodziców do znajomości realizowanych zadań wynikających w szczególności z programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej,
-
rzetelnie informuje rodziców o sprawach, które dotyczą dziecka, jego zachowań i rozwoju,
-
tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej no poznanie samego siebie i otaczającej rzeczywistości,
-
odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych wychowanków;
-
planuje i prowadzi pracę wychowawczo – dydaktyczną oraz odpowiada za jej jakość:
-
opracowuje miesięczne plany zgodnie z zasadami wynikającymi z rocznego planu
-
pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej Przedszkola i przedstawia do akceptacji dla dyrektora,
-
plan pracy nauczyciela zawiera: zagadnienia opiekuńczo – wychowawcze, propozycje dzieci, rodziców, środki realizacji, pomoce, tematy kompleksowe,
-
doskonali kwalifikacje zawodowe,
-
prowadzi dokumentację pracy pedagogicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,
-
prowadzi udokumentowaną obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci (zeszyt obserwacji, karty obserwacji),
-
współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną w celu uzyskania indywidualnej diagnozy w poszczególnych przypadkach doboru form i metod pracy.
2. W przedszkolu funkcjonują zespoły zadaniowe w skład których wchodzą nauczyciele
3. Nauczyciele Przedszkola współpracują z rodzicami w formie:
-
indywidualnych kontaktów,
-
stałych spotkań,
-
zebrań grupowych,
-
zajęć otwartych,
-
uroczystości przedszkolnych i rodzinnych.
4.W Przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
5. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor Przedszkola.
Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
6. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY REKRUTACJI
§ 20
1. Zasady rekrutacji do Przedszkola:
-
Do przedszkola uczęszczają dzieci od 2,5 do 6 lat z zastrzeżeniem ust. 2.
-
Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może uczęszczać do Przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
2. Do przedszkola przyjmowane są dzieci na zasadach określonych w Regulaminie rekrutacji do przedszkola '' stanowiącego załącznik nr 1 do Statutu.
ROZDZIAŁ VII
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
§ 21
1. Do realizacji celów i zadań statutowych Przedszkole zapewnia bezpieczne warunki pobytu.
2. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
-
akceptacji takim jakie jest,
-
spokoju i samotności, gdy tego chce,
-
indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
-
aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
-
aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
-
zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
-
przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić,
-
spolegliwych umów i kontaktów z dorosłymi,
-
badania i eksperymentowania,
-
doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
-
różnorodnego otoczenia, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym,
-
snu i odpoczynku jeśli jest zmęczone, a nie do snu „na rozkaz” ,
-
jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione, ale również prawo do nauki regulowania własnych potrzeb,
-
zdrowego jedzenia,
-
wszechstronnego rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań i zdolności, możliwości i potrzeby twórczej aktywności,
-
codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne,
-
ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
-
stałej uwagi i opieki nauczyciela, opieki ze strony innych pracowników Przedszkola,
-
regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego,
-
nieskrępowanego uczestnictwa w życiu przedszkola ,
-
pomocy psychologiczno – pedagogicznej w sytuacji zaistnienia takiej potrzeby,
-
nagradzania wysiłku i osiągnięć.
3. Obowiązki dzieci
4. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
-
stosowania się do przyjętych umów obowiązujących w grupie i w przedszkolu, ustalonych wspólnie z nauczycielką, ze szczególnym uwzględnieniem reagowania na polecenia personelu przedszkola,
-
bezwzględnego poszanowania nietykalności cielesnej innych: dzieci i dorosłych
-
poszanowania godności osobistej innych: dzieci i dorosłych
-
uczestniczenia w zajęciach dodatkowych, które dla niego wybrali rodzice, jednakże pod warunkiem wyrażania przez dziecko chęci uczestniczenia w tych zajęciach.
§ 22
1.Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczna i Radą Rodziców może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w następujących przypadkach:
-
Zalegania z odpłatnością za Przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego. W przypadku dziecka odbywającego obowiązek przedszkolny, Dyrektor może podjąć decyzję o skróceniu czasu pobytu do 5 godzin dziennie w ramach realizacji Podstawy Programowej, lub przeniesienia wychowanka do innego oddziału działającego na terenie gminy, realizującego tylko podstawę programową wychowania przedszkolnego (szkoła),
-
Nieobecności dziecka ponad jeden miesiąc bez poinformowania Przedszkola o przyczynie tej nieobecności,
-
Ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcia terapii lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji),
-
Nieprzestrzegania przez rodziców niniejszego Statutu.
2. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust. I pkt. 3 Dyrektor Przedszkola zobowiązany jest podjąć następujące działania:
-
Zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z Przedszkolem w zakresie korekcji zachowań dziecka,
-
Zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednia pomoc,
-
Zawiadomić organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny, o zaistniałym problemie oraz zamiarze skreślania dziecka z listy przedszkolaków,
-
Zawiadomić rodziców o podjętej decyzji na piśmie.
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
§ 23
1.Prawa i obowiązki rodziców:
1) Rodzice mają prawo do:
a) współdziałania z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,
b) uzyskiwania rzetelnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowani i rozwoju,
c) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać,
d) zapoznania się z podstawą programową, realizowanymi w przedszkolu programami oraz koncepcją pracy przedszkola,
e) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
f) otrzymania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innej,zgodnie z ich potrzebami,
g) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
h) wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia,wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach,
i) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola ,a zawłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych.
-
Do podstawowych obowiązków Rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie statutu, b) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji, c) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu, d) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, e) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka a tym samym przyprowadzanie do przedszkola wyłącznie zdrowych dzieci, f) przestrzeganie ustalonego rozkładu dnia oraz zarządzeń dyrektora, g) niezwłoczne zawiadamiane o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, h) odbieranie dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola, i) rodzice dzieci podlegających rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu są szczególnie zobowiązani do zapewnienia swoim dzieciom regularnego uczęszczania ich na zajęcia i podporządkowania się stosownym procedurom, ł) wspieranie nauczycieli w osiągnięciu gotowości szkolnej dziecka.
?ROZDZIAŁ IX
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 24
Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych dla jednostek budżetowych.
§ 25
Podstawą gospodarki finansowej Przedszkola jest plan dochodów i wydatków ustalony na podstawie przepisów z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).
§ 26
Za zobowiązania Przedszkola odpowiada Gmina Strzegom.
§ 27
Przedszkole prowadzi rachunkowość i sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości, o finansach publicznych z uwzględnieniem zasad szczególnych dotyczących jednostek budżetowych.
§ 28
Dyrektor Przedszkola może w celu realizacji zadań zaciągać zobowiązania pieniężne do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie dochodów i wydatków jednostki.
?ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 29
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej:
dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
§ 30
Zmiany w niniejszym Statucie są wprowadzane w drodze Uchwały Rady Pedagogicznej.
§ 31
Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się: wywieszenie Statutu na tablicy ogłoszeń, udostępnienie zainteresowanym Statutu przez Dyrektora Przedszkola.
§ 32
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w Przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 33
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 34
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.